Sunday, April 28, 2013

Biar buruk tapi elok


Biar buruk, tapi elok. Itu yang terdetik di hati ini. Kisahnya bermula...

Usai saya melipat kain dan menggantungkan baju-baju kurung milik saya, saya menjengah ke bilik. Selepas mengambil bantal yang ibu telah jahit, saya letakkan di atas tempat peraduan. Teringat pagi tadi, ibu saya yang tercinta telah mengambil bantal itu dan mengatakan, “Ma nak jahit”. Mulanya saya kurang bersetuju, buat apa nak dijahit, cukuplah sarung bantalnya sudah ada. Namun saya relakan saja bantal itu dibawa pergi.

Namun pada malam ini, baru saya sedar, betapa murninya usaha ibu saya itu. Beliau menjahit bantal itu supaya lebih tahan lama dan tak mudah kotor.

Almaklumlah bantal yang dibeli dari ‘supermarket’ kulitnya putih. Kalau dah diguna lama, tambahan lagi oleh cucu-cucu beliau, memang nampak kotornya.
Memang bantalnya sudah buruk, namun masih elok. Rupanya diri ini tak lah secerewet mana, cukuplah andai barang itu masih elok, buruk pun tak mengapa, janji bersih dan kemas.

Alhamdulillah. Terima kasih ma!

No comments:

Post a Comment